HUMANS ARE MADE EQUAL
Wij zijn HUMANS. de partij voor neutraliteit, transparantie en rechtvaardigheid.
Hier zijn enkele van onze kernwaarden:
Empower Minds, Embrace Neutrality: Onderwijs voor iedereen!
Wij geloven in het creëren van onbevooroordeeld, op feiten gebaseerd onderwijs dat onafhankelijk denken en intellectuele groei stimuleert. Door een waarden-neutrale benadering te omarmen, rusten we leerlingen uit met de vaardigheden om informatie kritisch te evalueren, hun eigen mening te vormen en met open geest en nieuwsgierigheid door onze diverse wereld te navigeren.
Fairness in Focus: Bouwen aan een transparant onderwijssysteem!
De kern van onze missie is het streven naar transparantie en eerlijkheid in alle aspecten van de onderwijservaring. Van het cijferbeleid tot het toelatingsproces, pleiten wij voor duidelijke, onbevooroordeelde en consistente praktijken die gelijke kansen op succes creëren, ongeacht achtergrond of persoonlijke connecties.
Diverse stemmen, verenigd doel: vier de diversiteit van standpunten!
Onze partij moedigt een levendige en inclusieve leeromgeving aan waar studenten zich met verschillende perspectieven en ideeën kunnen bezighouden. Wij vieren de diversiteit van standpunten als een katalysator voor intellectuele groei, creatieve probleemoplossing en empathisch begrip. Door verschillende standpunten te omarmen, moedigen we een open dialoog aan, verminderen we polarisatie en bevorderen we saamhorigheid.
Ontgrendel potentieel, ontvlam succes: De reis van elke leerling ondersteunen!
Onze partij erkent het belang om studenten te voorzien van de middelen die ze nodig hebben om te floreren. Van mentorprogramma's tot studiegroepen en bijlessen, we streven ernaar een ondersteunend netwerk te creëren dat studenten in staat stelt uitdagingen te overwinnen, hun doelen te bereiken en hun volledige potentieel te bereiken.
Gezonde geesten, bloeiende toekomst: Het welzijn van studenten voorop!
Wij begrijpen dat een gezonde geest en een gezond lichaam essentieel zijn voor academisch succes en algemeen welzijn. Onze partij pleit voor proactieve initiatieven voor geestelijke en lichamelijke gezondheid, zoals workshops over stress management, toegang tot adviesdiensten en de mogelijkheid tot lichaamsbeweging, om ervoor te zorgen dat elke student een evenwichtige en bevredigende levensstijl kan handhaven.
Volg ons @humans.amsterdam op Insta
Klik hieronder op een stelling om de uitleg van de partij te bekijken.
Alle colleges moeten online beschikbaar zijn, onafhankelijk van COVID-19 gevallen of quarantaine regelingen.
Zeer eens
HUMANS. gelooft dat online colleges studenten in staat stellen om zelf te bepalen hoe, wanneer en waar ze hun studiemateriaal bestuderen. Dit bevordert een gevoel van eigendom en verantwoordelijkheid voor hun leerproces. Bovendien kunnen studenten die ziek of niet in staat zijn om deel te nemen aan fysieke colleges, alsnog hun studie voortzetten zonder achterstand op te lopen.
Online colleges vergroten de toegankelijkheid voor studenten met een functiebeperking, omdat ze , als ze dat willen, in hun eigen tempo en vanuit hun eigen vertrouwde omgeving kunnen leren. Dit verlaagt de drempel voor deze studenten en zorgt voor gelijke kansen binnen het onderwijssysteem. Ook geeft aanbieden van online colleges studenten de mogelijkheid om hun studie beter te combineren met werk, familie of andere verantwoordelijkheden. Dit vergroot de kans op studiesucces en vermindert de druk op studenten. Tot slot online colleges stellen studenten in staat om materialen te herzien en herhalen wanneer dat nodig is, wat hun begrip en retentie van de stof kan bevorderen. Dit kan bijdragen aan een effectievere en efficiëntere leerervaring.
Toelating tot studies met een beperkte capaciteit dient gebaseerd te zijn op verdienste in plaats van willekeurige selectie via loting.
Eens
Een op verdienste gebaseerd systeem beloont studenten voor hun inspanningen en bevordert een gevoel van rechtvaardigheid binnen de academische gemeenschap. Het bevordert ook een hoger niveau van onderwijs, aangezien studenten die zich meer inzetten voor hun studie en hun academische capaciteiten hebben aangetoond, meer kans hebben om te slagen en een positieve bijdrage te leveren aan hun programma. Bovendien stimuleert selectie op basis van verdienste studenten om te streven naar uitmuntendheid, waardoor een gezonde competitieve sfeer ontstaat die de hele studentenpopulatie ten goede komt.
Een lotingsysteem daarentegen introduceert een element van toeval in het toelatingsproces, waardoor verdienstelijke studenten mogelijk een plaats in hun gewenste opleiding wordt onthouden. Dit kan leiden tot een minder betrokken en gemotiveerde studentenpopulatie, wat uiteindelijk de algemene kwaliteit van het onderwijs schaadt. Daarom is HUMANS. van mening dat toelating op basis van verdienste een eerlijker en doeltreffender aanpak is om de beperkte studentencapaciteit in concurrerende programma's toe te wijzen.
Het Bindend Studie Advies (BSA) moet worden afgeschaft.
Oneens
HUMANS. vind dat het bindend studieadvies (BSA) is een essentieel instrument voor universiteiten om de voortgang van studenten te bewaken en ervoor te zorgen dat zij op schema liggen om hun studie met succes af te ronden. Dankzij het BSA kunnen instellingen hun middelen doeltreffend beheren, de onderwijskwaliteit op peil houden en studenten met problemen vroegtijdig opsporen en gerichte ondersteuning en begeleiding bieden. Zonder het BSA kunnen universiteiten problemen ondervinden bij het efficiënt verdelen van middelen en het handhaven van hun academische normen. Bovendien kan de afschaffing van het BSA leiden tot vertraagde interventies voor studenten met problemen, wat mogelijk leidt tot meer uitval en minder academische prestaties. Afschaffing van het BSA kan dus nadelige gevolgen hebben voor zowel studenten als universiteiten.
De Numerus Fixus (een beperking in het aantal toegelaten studenten) moet worden gebruikt om de groei van de universiteit een halt toe te roepen.
Eens
HUMANS. steunt het voorstel om met de Numerus Fixus de groei van de universiteit een halt toe te roepen. Wij geloven dat het huidige groeitempo de kwaliteit van het onderwijs aan de universiteit schaadt. Als het aantal studenten blijft toenemen, komt er extra druk op de middelen, de faculteit en de infrastructuur van de universiteit.
Door de invoering van de Numerus Fixus zou de universiteit het aantal toegelaten studenten kunnen beperken, waardoor een beter beheersbare verhouding tussen studenten en docenten ontstaat en overbelasting van de faciliteiten wordt voorkomen. Deze aanpak zou bijdragen tot de handhaving van een hoog onderwijsniveau, meer gerichte aandacht van de docenten mogelijk maken en een optimale leeromgeving voor de studenten bevorderen. Kortom, het gebruik van de Numerus Fixus zou bijdragen tot het behoud van de onderwijskwaliteit van de universiteit en tegelijkertijd excessieve groei voorkomen die uiteindelijk schadelijk zou kunnen zijn.
Het College van Bestuur (CvB) van de universiteit moet worden gekozen in een open verkiezing, door alle studenten en medewerkers.
Oneens
Wij zijn tegen het voorstel om het bestuur van de universiteit via een open verkiezing door het studenten- en werknemers te laten kiezen. Als het college van bestuur op deze manier wordt gekozen, worden de bestuursleden politieke figuren, wat een polariserend effect kan hebben op de universitaire gemeenschap. Campagne voeren voor dergelijke verkiezingen zou kostbare tijd en middelen kosten die zouden moeten worden besteed aan het verbeteren van onderwijs, onderzoek en andere belangrijke aspecten van de missie van de universiteit.
Bovendien zou het voeren van campagne de nadruk van de bestuursleden kunnen verleggen van het voorzien in de behoeften van de gehele universitaire gemeenschap naar het aanspreken van specifieke belangengroepen. Dit kan afbreuk doen aan hun vermogen om goed geïnformeerde, onbevooroordeelde beslissingen te nemen in het belang van de hele instelling.
Bovendien kunnen verkiezingen voor bestuursfuncties ertoe leiden dat minder ervaren of gekwalificeerde kandidaten worden gekozen, aangezien de populariteit van een kandidaat niet altijd correleert met zijn bekwaamheid of deskundigheid. Een op verdiensten gebaseerde benoemingsprocedure zou er beter voor zorgen dat de meest gekwalificeerde en bekwame personen in leidinggevende functies binnen de universiteit worden geplaatst.
De UvA dient te investeren in meer toegankelijkheid voor studenten met een functiebeperking, alsmede sensitiviteit ten aanzien van deze studenten.
Zeer eens
HUMANS. gelooft dat het verbeteren van toegankelijkheid zorgt voor gelijke kansen voor studenten met een functiebeperking, zodat ze dezelfde mogelijkheden hebben om academisch en sociaal succesvol te zijn. Dit is cruciaal voor het bevorderen van een eerlijk onderwijssysteem.
Door een beter toegankelijke omgeving te bieden, stelt de universiteit studenten met een functiebeperking in staat om volledig deel te nemen aan het leerproces, wat bijdraagt aan hun intellectuele groei en persoonlijke ontwikkeling. Dit komt ook de universiteit ten goede, omdat zij kan putten uit een meer diverse talentenpool. Bovendien, wanneer universiteiten investeren in toegankelijkheid, geven ze blijk van hun inzet voor gelijkheid, wat een voorbeeld kan stellen voor andere instellingen om te volgen.
Om de groei van de universiteit af te remmen, zouden Nederlandstalige vakken bij alle studies verplicht moeten worden.
Zeer oneens
HUMANS. vind dat verplicht stellen van Nederlandse vakken kan onnodige barrières opwerpen voor internationale studenten en diversiteit op de campus ontmoedigen. Bovendien is deze eis wellicht niet voor elke opleiding relevant of noodzakelijk, vooral niet voor opleidingen die internationaal gericht zijn. In plaats daarvan moeten de inspanningen worden gericht op de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en het beheer van de groei door het aanpakken van kwesties als de verhouding student-docent, infrastructuur en huisvesting, in plaats van het toevoegen van een potentieel ongerelateerde vakvereiste.
Academische vrijheid is net zo belangrijk als sociale veiligheid
Neutraal
Deze stelling is vreemd verwoord. Beide zijn erg belangrijk.
De UvA moet studenten betrekken bij het maken van lange termijnplannen voor studieruimtes en onderwijsfaciliteiten in overeenstemming met de verwachte groei van de studentenpopulatie.
Zeer eens
HUMANS. steunt de stelling dat de UvA studenten moet betrekken bij langetermijnplannen voor studieruimten en onderwijsfaciliteiten in overeenstemming met de verwachte groei van de studentenpopulatie. Het betrekken van studenten bij het planningsproces maakt een doeltreffender en duurzamer beheer van middelen en faciliteiten mogelijk.
Door studenten bij deze beslissingen te betrekken kan de universiteit hun behoeften en voorkeuren beter begrijpen, wat uiteindelijk leidt tot het creëren van geschiktere leeromgevingen. Deze samenwerking bevordert een gevoel van betrokkenheid en verantwoordelijkheid bij studenten en moedigt hen aan een actieve rol te spelen bij het vormgeven van hun onderwijservaring. Bovendien kan langetermijnplanning de druk op het onderwijzend personeel verlichten, dat vaak worstelt met overvolle klaslokalen en een gebrek aan goede onderwijsfaciliteiten. Kortom, het opnemen van de inbreng van studenten in de langetermijnplanning voor studieruimten en onderwijsfaciliteiten zou leiden tot een duurzamere groei en een betere onderwijskwaliteit.
De universiteit moet prioriteit geven aan een actief diversiteitsbeleid, waaronder dekolonisatie, zoals vermeld in het Diversiteitsrapport 2016.
Neutraal
Allereerst willen wij vaststellen dat HUMANS. zich inzet voor diversiteit en dat inclusie een van haar kernwaarden is. Tegelijkertijd zien we bepaalde gebreken in de voorgestelde ontwerpresolutie. Hoewel de bedoelingen achter de "dekolonisatie" van universiteiten nobel kunnen zijn en tot doel hebben historische onrechtvaardigheden aan te pakken en inclusiviteit te bevorderen, zijn er verschillende redenen om aan te nemen dat dit misschien niet de beste aanpak is. Het is belangrijk om met deze punten van zorg rekening te houden om ervoor te zorgen dat universiteiten blijven dienen als plaatsen waar iedereen kan leren en kennis kan delen.
Verlies van academische strengheid: Een van de grootste zorgen is dat "dekolonisatie"-inspanningen onbedoeld kunnen leiden tot het verlies van academische strengheid, omdat zij bepaalde perspectieven en teksten voorrang geven op basis van hun culturele, raciale of politieke achtergrond in plaats van hun intellectuele waarde. Dit kan het primaire doel van universiteiten ondermijnen, namelijk het bevorderen van kennis door kritisch onderzoek en op bewijs gebaseerd redeneren.
Versterking van stereotypen: "Dekolonisatie"-inspanningen kunnen onbedoeld stereotypen en cultureel essentialisme versterken door specifieke kennis of ideeën te associëren met bepaalde groepen. Dit kan het idee in stand houden dat sommige culturen inherent bekwamer of geschikter zijn voor bepaalde soorten kennis, wat indruist tegen de universalistische idealen van academisch onderzoek.
Hoewel het dus belangrijk is historische onrechtvaardigheden te erkennen en aan te pakken en inclusiviteit in het hoger onderwijs te bevorderen, moeten de mogelijke nadelen van "dekolonisatie" zorgvuldig worden overwogen. Alternatieve benaderingen, zoals het bevorderen van interculturele dialoog en kritisch onderzoek van bestaande kennis op basis van verdienste, kunnen effectiever zijn om deze doelen te bereiken zonder de risico's die met "dekolonisatie" gepaard gaan.
Studenten die honoursvakken willen volgen, moeten dat kunnen doen op basis van hun motivatie, ongeacht hun cijfers.
Neutraal
HUMANS. pleit ervoor dat studenten het maximale uit hun universitaire ervaring halen en de best mogelijke basis leggen voor hun academische en professionele carrières.
Het volgen van honoursprogramma's is een uitstekende manier om je kennis te verbreden, diverse vaardigheden te ontwikkelen en toekomstige werkgevers te laten zien dat je een uitgebreide opleiding en toewijding aan academische excellentie hebt.
Hoewel we ervoor zijn dat meer studenten honoursprogramma's volgen, erkennen we ook dat deze programma's symbool staan voor uitzonderlijke academische prestaties. In plaats van het verlagen van de toelatingscriteria, stellen we voor om ons te concentreren op het voorzien van de benodigde hulpmiddelen en ondersteuning voor studenten om uit te blinken en te voldoen aan de vereiste normen voor honoursprogramma's. Deze aanpak zorgt ervoor dat de academische strengheid en prestige van het honours-programma behouden blijven, terwijl er een omgeving wordt gecreëerd die succes bevordert voor een breder scala aan studenten.
Alle voedingswaren (inclusief vlees) dienen beschikbaar te zijn in de kantine.
Eens
HUMANS. zijn perfect in staat om zelf te beslissen wat ze eten.
Er zou geen aanwezigheidsplicht moeten zijn voor werkcolleges
Zeer eens
HUMANS. stelt dat het afschaffen van de aanwezigheidsplicht voor werkcolleges recht doet aan de persoonlijke omstandigheden van studenten en persoonlijke verantwoordelijkheid bevordert. Door de invoering van een compensabel deelnamecijfer worden studenten aangemoedigd om actief deel te nemen zonder bestraft te worden voor afwezigheid wegens ziekte, familieverplichtingen of werkverantwoordelijkheden. Dit biedt studenten meer flexibiliteit in hun studieplanning, bevordert een gevoel van eigendom over hun leerproces, en helpt stressniveaus te verlagen voor een gezondere leeromgeving.
Opleidingen moeten zelf kunnen bepalen of zij onderwijs geven in het Nederlands of Engels.
Eens
HUMANS. is het eens met de stelling dat opleidingen zelf moeten bepalen of zij in het Nederlands of in het Engels lesgeven. Globalisering opdringen aan de huidige generatie docenten zou de kwaliteit van het onderwijs voor zowel Nederlandse als internationale studenten sterk kunnen verminderen, wat een zorgwekkend vooruitzicht is. Door opleidingen de vrijheid te geven hun onderwijstaal te kiezen, kunnen docenten hun opleidingen beter voorbereiden op een soepelere (mogelijke) overgang. Bovendien wordt met deze aanpak de expertise van het onderwijzend personeel gerespecteerd, worden de unieke kenmerken van elke opleiding erkend en wordt uiteindelijk een meer op maat gesneden en effectieve onderwijservaring voor alle studenten bevorderd.
Studentenraden zouden bezettingen moeten steunen, als een rechtmatig protestmiddel op de universiteit
Neutraal
HUMANS. neemt een neutraal standpunt in over de stelling dat studentenraden bezettingen als legitiem protestmiddel aan de universiteit moeten steunen. In principe zijn wij tegen bezettingen, omdat zij het normale functioneren van de universiteit kunnen verstoren en het onderwijsproces voor alle studenten negatief kunnen beïnvloeden. Wij erkennen echter dat in extreme omstandigheden nood de wet breekt, en bezettingen een laatste redmiddel kunnen worden om de aandacht te vestigen op dringende kwesties die door het universiteitsbestuur zijn verwaarloosd of over het hoofd gezien.
Wij vinden dat studentenraden de context en de ernst van de problemen zorgvuldig moeten evalueren alvorens te overwegen bezettingen te steunen. Het is essentieel om voorrang te geven aan dialoog, onderhandeling en vreedzame protestmiddelen voordat men zijn toevlucht neemt tot meer ontwrichtende tactieken. Alleen in uitzonderlijke situaties waarin alle andere wegen zijn uitgeput, moeten bezettingen als een legitiem protestmiddel worden beschouwd.
Alle bestuursleden van studieverenigingen dienen gelijke financiële ondersteuning te krijgen van de universiteit.
Eens
HUMANS. is van mening dat alle bestuursleden van studieverenigingen gelijkwaardige financiële steun van de universiteit moeten ontvangen, ongeacht hun nationaliteit.
Bestuursleden hebben doorgaans een extra jaar nodig om hun studie af te ronden vanwege de extra werklast, wat internationale studenten vaak ontmoedigt om deel te nemen, aangezien de financiële steun van de universiteit voornamelijk de kosten van Nederlandse/EU-studenten dekt. Wij stellen dat compensatie evenredig moet zijn aan de kostenstructuur van elke student. Door voldoende financiering te verstrekken om alle bestuursleden eerlijk te ondersteunen, kunnen we studenten motiveren om deel te nemen aan extracurriculaire activiteiten en een gevoel van gemeenschap binnen de UvA bevorderen.
Het is de verantwoordelijkheid van de overheid om studenten te ondersteunen bij hun geestelijke gezondheid. De universiteit hoeft hier niet verder in te investeren.
Zeer oneens
Gezonde geesten, bloeiende toekomst: Opkomen voor het welzijn van studenten!
Wij begrijpen dat een gezonde geest en een gezond lichaam essentieel zijn voor academisch succes en algemeen welzijn. Onze partij pleit voor proactieve initiatieven voor geestelijke en lichamelijke gezondheid, zoals workshops over stressbeheersing, toegang tot adviesdiensten en mogelijkheden voor lichaamsbeweging, om ervoor te zorgen dat elke student een evenwichtige en bevredigende levensstijl kan handhaven. De universiteit heeft een verantwoordelijkheid en moet een sleutelrol spelen bij de uitvoering van dit beleid.
De universiteit moet stoppen met voorrang geven aan studenten van buiten de EU in de door de universiteit verstrekte studentenhuisvesting.
Neutraal
Ten aanzien van de motie dat de universiteit studenten van buiten de EU niet langer voorrang moet geven bij de toewijzing van studentenwoningen, neemt HUMANS. een neutraal standpunt in. Hoewel een eerlijke toewijzing van woonruimte een terechte zorg is, ligt de kern van het probleem in de bredere woningnood in Amsterdam. De schaarste aan betaalbare en toegankelijke huisvesting treft zowel internationale als lokale studenten.
In plaats van voorrang te geven aan specifieke groepen studenten, moeten de inspanningen worden gericht op samenwerking met lokale overheden en particuliere organisaties om de beschikbaarheid van huisvestingsmogelijkheden voor alle studenten uit te breiden en te verbeteren. Deze aanpak zou niet alleen bijdragen tot een rechtvaardiger verdeling van de huisvesting, maar ook de druk op de beperkte middelen van de universiteit verlichten en een meer inclusieve omgeving bevorderen.
De UvA moet de banden met de fossiele industrie, zoals Shell, verbreken
Neutraal
Wij pleiten tegen de oproep om de banden met fossiele bedrijven als Shell te verbreken. Hoewel het cruciaal is om over te stappen op duurzamere energiebronnen, kan het verbreken van de banden met dergelijke bedrijven onbedoelde gevolgen hebben. Ten eerste zou het de financieringsmogelijkheden voor onderzoek en ontwikkeling op het gebied van duurzaamheid en duurzame energie kunnen beperken, omdat deze bedrijven vaak bijdragen aan dergelijke initiatieven.
Ten tweede kunnen betrokkenheid bij en samenwerking met fossiele-brandstofbedrijven effectiever zijn voor het bevorderen van veranderingen van binnenuit, aangezien universiteiten deze bedrijven kunnen aanmoedigen groenere praktijken toe te passen en te investeren in duurzamere technologieën. Bovendien kan het verbreken van de banden de invloed van de academische gemeenschap op de energiesector verminderen, die van vitaal belang is voor het informeren van het beleid en het stimuleren van innovatie in de overgang naar schonere energie.
De UvA moet op elke campus gratis menstruatieproducten aanbieden.
Zeer eens
HUMANS. vindt dat studenten helpen zich wat minder zorgen over basisbehoeften te maken een no-brainer zou moeten zijn. Wij geloven dat het ondersteunen van studenten met menstruatieproducten een kleine prijs is voor een aanzienlijke verbetering van het welzijn van studenten.
Er moet meer worden geïnvesteerd in interdisciplinair onderwijs (opleidingen die studenten meer dan slechts één perspectief op een bepaald onderwerp bieden, zoals honors, PPLE of IIS-programma's).
Oneens
HUMANS is van mening dat hoewel het investeren in interdisciplinair onderwijs essentieel is, dit niet meer financiering mag ontvangen dan uni-disciplinaire programma's.
We erkennen de waarde van interdisciplinair onderwijs. Het bieden van verschillende perspectieven op een onderwerp aan studenten, zoals te zien is in programma's als Honours, PPLE of IIS vinden we heel waardevol. Deze programma's kunnen kritisch denken, samenwerking en aanpassingsvermogen bevorderen, wat cruciaal is in de complexe wereld van vandaag.
Het is echter ook belangrijk om uni-disciplinaire programma's te behouden en te versterken, die de basis vormen van gespecialiseerde kennis en vaardigheden. Uni-disciplinaire programma's bieden studenten vaak diepgaande expertise op een specifiek gebied, wat waardevol kan zijn voor verder onderzoek, innovatie of het nastreven van carrières in gespecialiseerde industrieën.
Het toekennen van een onevenredige hoeveelheid middelen aan interdisciplinair onderwijs kan de waarde van gefocuste, discipline-specifieke kennis ondermijnen. Wij pleiten voor een evenwichtige benadering van financiering, die rekening houdt met de unieke voordelen van zowel interdisciplinaire als uni-disciplinaire programma's, zodat beide benaderingen de steun krijgen die ze nodig hebben om te gedijen binnen het universitaire ecosysteem.
Het aantal internationale studenten in een raad moet representatief zijn voor het aantal internationale studenten binnen een faculteit, of de universiteit (hetzelfde geldt voor Nederlandse studenten).
Oneens
Hoewel HUMANS. het belang van representatie erkent, betogen we dat de motie om het aantal internationale studenten in een raad representatief te maken voor het aantal internationale studenten binnen een faculteit of de universiteit mogelijk niet de beoogde doelen bereikt gezien het huidige politieke klimaat van de UvA. Met een historisch lage opkomst bij verkiezingen (9-11%), zou de implementatie van een dergelijke motie extra hindernissen en obstakels kunnen creëren, met name voor faculteiten die al worstelen om hun volledige bestuur te vullen.
Bovendien kan het focussen op alleen de nationaliteit van raadsleden onbedoeld leiden tot tokenisme, in plaats van het oprecht betrekken van diverse perspectieven. In plaats van het invoeren van een quotum gebaseerd op nationaliteit, zou het wellicht effectiever zijn om een inclusiever en diverser besluitvormingsproces te bevorderen dat rekening houdt met verschillende aspecten van diversiteit, zoals sociaaleconomische achtergrond, geslacht en expertisegebieden.
De UvA moet problemen als stelselmatige overbelasting en slechte arbeidsomstandigheden onder haar docenten aanpakken door meer vaste contracten aan te bieden.
Eens
HUMANS. steunt van harte de oproep dat de UvA problemen als systematische overbelasting en slechte arbeidsomstandigheden onder haar docenten moet aanpakken door meer vaste contracten te geven. De huidige aannamepraktijken, waarbij grotendeels wordt gewerkt met tijdelijke of deeltijdcontracten, hebben een negatieve invloed op de kwaliteit van het onderwijs en hebben ongunstige gevolgen voor zowel studenten als docenten.
Het aanbieden van meer vaste contracten biedt leraren werkzekerheid, zodat zij zich kunnen concentreren op hun primaire verantwoordelijkheid, namelijk het onderwijzen van leerlingen, zonder de extra stress van een onzekere baan. Dit bevordert een stabieler en meer toegewijd lerarenkorps, wat uiteindelijk de kwaliteit van het onderwijs ten goede komt. Bovendien kunnen leraren met meer werkzekerheid beter plannen voor hun toekomst, professionele ontwikkeling stimuleren en tijd investeren in hun studenten en onderzoeksactiviteiten.
Bovendien kunnen vaste contracten helpen om systematisch overwerk te verminderen en slechte werkomstandigheden te verlichten door ervoor te zorgen dat leerkrachten voldoende tijd en middelen hebben om hun werklast doeltreffend te beheren. Hierdoor kunnen docenten meer boeiende en goed voorbereide colleges en studiemateriaal maken, wat de studenten op de lange termijn ten goede komt. Het aanpakken van overwerk en het verbeteren van de arbeidsomstandigheden kan ook leiden tot een grotere algemene arbeidstevredenheid en een beter behoud van docenten, waardoor de kosten en verstoringen die gepaard gaan met een hoog personeelsverloop worden beperkt.