De Vrije Student (DVS)
De Vrije Student staat bekend om haar onconventionele en pragmatische aanpak, haar focus op het verbeteren van de studieomgeving en studentenvoorzieningen, en haar kernwaarden van kwaliteit van onderwijs, flexibiliteit en academische vrijheid. Daarnaast pleit de partij voor meer transparantie en efficiëntie in het bestuur van de universiteit.
DVS opereert binnen een landelijke koepel. Door samenwerking en centrale coördinatie kan De Vrije Student het meeste halen uit het enthousiasme en de talenten van de kandidaten en raadsleden voor de studentenraden.
Met haar frisse benadering en focus op concrete resultaten heeft DVS een blijvende impact gehad op het studentenleven in Amsterdam, Groningen en Utrecht en heeft ze laten zien dat studenten een belangrijke stem hebben in de lokale politiek.
Klik hieronder op een stelling om de uitleg van de partij te bekijken.
De universiteit moet prioriteit geven aan een actief diversiteitsbeleid, met daarin o.a. dekolonisatie
Oneens
DVS staat voor een diverse universiteit met gelijke kansen voor iedereen. Er zijn verschillende manieren om diversiteit na te streven.
Onderdeel van actief diversiteitsbeleid zijn onder andere diversiteitsquota, waarbij een vastgesteld percentage van de posities gereserveerd wordt voor bepaalde groepen.
Dit resulteert er in dat mensen niet op basis van kennis en kunde worden geselecteerd, maar op basis van geslacht of etniciteit.
In plaats van quota zouden universiteiten moeten streven naar gelijke kansen voor iedereen, ongeacht hun achtergrond, door bijvoorbeeld outreach-programma's, mentoring, en voorlichting aan te bieden. Dit kan helpen om de toegang tot het onderwijs te verbeteren voor ondervertegenwoordigde groepen, zonder de noodzaak van rigide quota. Dit zal uiteindelijk leiden tot een echt diverse en inclusieve universitaire gemeenschap waar alle studenten kunnen gedijen op basis van hun verdiensten en talenten.
Alle bestuursleden van studieverenigingen moeten een gelijke beurs ontvangen van de UvA
Oneens
DVS vindt dat de beurzen voor bestuursleden van studieverenigingen moeten overeenkomen met de hoeveelheid tijd die ieder individueel bestuurslid in zijn of haar werk steekt. Als de werkdruk van ieder bestuurslid gelijk is, dan mag de beurs daarvoor ook gelijk zijn.
Wanneer er een concreet verschil is in de werklast/druk tussen verschillende bestuursfuncties hoeven de beurzen niet gelijk te zijn.
Het bindend studieadvies (BSA) moet worden afgeschaft
Oneens
DVS is van mening dat, het BSA mag worden verlaagd of dat er coulanter mag worden omgegaan met bepaalde persoonlijke omstandigheden (waardoor de student het BSA niet haalt). Het BSA is een van de weinige objectieve maatstaven om de prestaties van studenten te beoordelen. Daarom is het niet raadzaam om het BSA volledig af te schaffen.
Er moet meer geïnvesteerd worden in interdisciplinair onderwijs (studenten meer dan één perspectief bieden op een bepaald onderwerp, zoals gedaan wordt in honours, PPLE of IIS-programma's)
Eens
DVS beoogt dat er meer geïnvesteerd moet worden in interdisciplinair onderwijs. In de huidige arbeidsmarkt is het vermogen om over disciplines heen te denken en samen te werken met mensen met diverse achtergronden en expertise steeds belangrijker geworden. DVS wijst op het belang van interdisciplinair onderwijs en het bevorderen van innovatie en creativiteit, en zijn van mening dat er meer middelen beschikbaar gesteld kunnen worden voor programma’s zoals honours, PPLE, of IIS. Echter moet dit niet ten koste gaan van investeringen in traditionele studies.
Het is een gepaste reactie van de universiteit om de politie in te schakelen bij studentenprotesten en demonstraties
Eens
Het recht op protest is voor ons van uiterst groot belang. Maar soms kan dit conflicteren met de academische verplichtingen en het open academische debat van medestudenten die niet deelnemen aan het protest. Protesten moeten de toegang tot het volgen van educatie niet in de weg staan en ook de (brand) veiligheid moet kunnen worden gewaarborgd voor alle aanwezige studenten. De UvA moet met duidelijke protocollen werken om dergelijke buitenproportionele protesten te de-escaleren. Als demonstranten niet meewerken, moet de universiteit de mogelijkheid hebben om de autoriteiten in te schakelen.
Programma's moeten zelf kunnen beslissen of ze in het Nederlands of in het Engels lesgeven
Zeer eens
DVS is van mening dat kwaliteit van onderwijs altijd voorop moet staan.
Opleidingen moeten in het kader van de kwaliteit van onderwijs de autonomie hebben om te beslissen in welke taal het beste onderwijs kan worden gegeven. College van een docent die niet vloeiend Engels of Nederlands spreekt gaat ten koste van de kwaliteit van het onderwijs.
Toelating tot programma's met een beperkte studentencapaciteit moet eerder gebaseerd zijn op een selectieprocedure dan op willekeurige selectie via een loterijsysteem
Eens
DVS heeft een voorkeur voor de selectieprocedure boven het loterijsysteem. Hoewel zo'n procedure een erg harde eis kan zijn, is dit wel het meest eerlijk. Studenten die aantoonbare passie en competenties hebben voor de desbetreffende opleiding verdienen hiermee hun plek. Hierdoor wordt elke plaats op de opleiding door een welwillende student bezet.
De UvA moet banden met fossiele brandstofbedrijven als Shell verbreken
Oneens
DVS is van mening dat het radicaal banden verbreken onzinnig is en de energietransitie niet bevordert. Wel moeten er duidelijke afspraken zijn die de kwaliteit en integriteit van dergelijk samenwerkend onderzoek waarborgen. Wanneer onderzoekers aan de UvA door gelden van brandstofbedrijven daadwerkelijk kunnen helpen in de transitie naar groene energie, moet dit alleen maar bevorderd worden. Verstandig op weg naar een duurzame wereld.
De kantine moet worden gedeprivatiseerd
Neutraal
In de kantine moet zo goed mogelijk eten komen voor de beste prijs. Of dit door een geprivatiseerde of ‘gedeprivatiseerde’ kantine verwezenlijkt wordt, maakt voor DVS niet uit.
Een geprivatiseerde kantine zou moeten leiden tot een systeem van eerlijke concurrentie, wat zou leiden tot de beste prijs. Om de eerlijke concurrentie te waarborgen moet er rekening worden gehouden met diversiteit aan aanbieders.
Het is een prioriteit om een universiteit te hebben die fysiek toegankelijk is en gelijkwaardig onderwijs biedt aan haar studenten
Zeer eens
De universiteit moet streven naar toegankelijke faciliteiten en ondersteunende diensten. Door zich te richten op fysieke toegankelijkheid en inclusief onderwijs, kan de UVA haar rol als voortrekker van gelijke kansen versterken.
De UvA zou moeten investeren in meer toegankelijkheid voor studenten met een functiebeperking, als ook meer sensitiviteit naar deze studenten
Eens
Voor studenten met een fysieke beperking moet zeker meer worden geïnvesteerd, zodat zij gelijke toegang hebben tot de UvA als andere studenten.
Voor studenten met een mentale functiebeperking worden door de UvA veel middelen beschikbaar gesteld (in de vorm van bijvoorbeeld cursussen, extra tijd en voorzieningen tijdens examens, et cetera). DVS is blij te constateren dat de UvA reeds bezig is met het verbeteren van de mogelijkheden voor deze groep studenten.
Daarbij gaat DVS liever uit van de potentie van de student met functiebeperkingen. De term “sensitief” vinden wij hier dan ook ongepast, omdat wij deze groep studenten niet het idee willen geven dat ze achtergesteld zijn.
Studenten die een honourstraject willen volgen, moeten dat kunnen doen op basis van hun motivatie, ongeacht hun cijfers
Oneens
Cijfers zijn een objectieve maatstaf voor deze prestaties en bieden een betrouwbare indicatie van iemands vermogen om complexe academische taken aan te kunnen. DVS is van mening dat het honourstraject niet alleen een beloning zou moeten zijn voor motivatie, maar ook een erkenning van academische prestaties. Als het honourstraject uitsluitend gebaseerd is op motivatie, zou dit afbreuk kunnen doen aan de academische integriteit ervan en de waarde ervan kunnen verminderen.
Bovendien kan het negeren van cijfers het risico met zich meebrengen dat studenten worden toegelaten die mogelijk niet over de vereiste academische vaardigheden beschikken om het traject met succes af te ronden.
Het is de verantwoordelijkheid van de overheid om studenten ondersteuning te bieden op het gebied van geestelijke gezondheid. De universiteit zou hier geen extra middelen aan moeten besteden
Oneens
DVS vindt dat universiteiten studenten effectiever en efficiënter kunnen ondersteunen dan de overheid. De nationale overheid staat op een grotere afstand van de student dan de universiteit. Hoewel de overheid op veel vlakken verantwoordelijk is voor het welzijn van de student en op het gebied van geestelijke gezondheid ook middelen beschikbaar dient te stellen, kan de universiteit deze middelen gerichter besteden.
De Numerus Fixus moet worden gebruikt om de groei van de universiteit te stoppen
Neutraal
Bij DVS staat de kwaliteit van het onderwijs voorop. Op het moment dat de kwaliteit van het onderwijs door groei van een opleiding daalt is de Numerus Fixus-regeling de meest geschikte oplossing om kwaliteit te behouden. Echter, willen wij de UvA prikkelen om ervoor te zorgen dat er innovatievere oplossingen zijn in plaats van telkens terugvallen op de Numerus Fixus-regeling.
De universiteit moet het aantal internationale studenten kunnen beperken
Eens
DVS is trots op de positie van de Universiteit van Amsterdam op het internationale academische toneel. Dat is mede dankzij alle internationale studenten die aan onze instelling studeren. DVS is van mening dat hoewel het momenteel niet noodzakelijk is om in te perken, de universiteit wel de mogelijkheid moet houden om het aantal internationale studenten te reguleren als reactie op toenemende druk op faciliteiten en huisvesting.
De UvA moet studenten betrekken bij langetermijnplannen voor studieruimten en onderwijsfaciliteiten in overeenstemming met de verwachte veranderingen in de studentenpopulatie
Eens
DVS is van mening dat het betrekken van studenten bij langetermijnplannen voor studieruimtes en onderwijsfaciliteiten belangrijk is om ervoor te zorgen dat de universiteit voldoet aan de behoeften en verwachtingen van haar studenten, vooral gezien de verwachte toename variëteit in de studentenpopulatie.
De universiteit beschikt niet over voldoende gemakkelijk toegankelijke genderneutrale toiletten
Eens
Het is belangrijk dat universiteiten streven naar een inclusieve en gastvrije sfeer waarbij alle leden van de gemeenschap zich welkom en gerespecteerd voelen. Het vergroten van de toegang tot genderneutrale toiletten is een belangrijke stap in deze richting. In elk UvA-gebouw zou er voldoende toegang moeten zijn tot genderneutrale toiletten.
Studentenraden moeten bezettingen steunen als legitiem protestmiddel aan de universiteit
Oneens
Bezettingen zijn een krachtig en radicaal middel. Ze leiden tot ernstige verstoring van de gang van zaken op de universiteit. Dit kan spanningen veroorzaken binnen de universitaire gemeenschap en de instelling belemmeren om haar kerntaken uit te voeren. Een medezeggenschapsorgaan is er voor al haar belanghebbenden. Het inzetten van een middel dat per definitie op is gericht een deel van de belanghebbenden ernstig te hinderen, voor doelen die soms niet breed onder de gemeenschap worden gedragen, zou niet door studentenraden moeten worden gerechtvaardigd. Daarnaast levert een bezetting vaak hoge kosten op, waar de academische gemeenschap voor moet opdraaien.
Academische vrijheid is de belangrijkste waarde voor een universiteit om voor op te komen
Eens
Academische vrijheid is voor DVS een kernwaarde. Onderzoekers, docenten en studenten moeten vrij zijn om gedachten te uiten, nieuwe ideeën te onderzoeken en controversiële standpunten te bespreken zonder angst voor censuur, bestraffing of repercussies. Academische vrijheid is namelijk essentieel voor wetenschappelijke vooruitgang, ook niet-kloppende gedachten moeten kunnen worden geuit, waardoor de onwaarheid ervan kan worden aangetoond en waarheidsvinding wordt bevorderd. Het bevordert intellectuele diversiteit en het stelt universiteiten in staat om een actieve rol te spelen in het bevorderen van maatschappelijke betrokkenheid en verandering. Wij zijn van mening dat academische vrijheid hand in hand gaat met waarden als diversiteit en sociale veiligheid.
Alle colleges moeten online beschikbaar zijn voor alle studenten
Zeer eens
DVS is van mening dat het belangrijk is om de vrijheid van studenten te bevorderen en vrije toegang tot onderwijs te waarborgen. Door alle colleges online beschikbaar te maken, krijgen studenten meer mogelijkheid en vrijheid om zelf te bepalen wanneer en waar ze studeren. Dit kan vooral handig zijn voor studenten met een baan en andere verplichtingen.
Bovendien kan online toegang tot colleges de toegang tot onderwijs vergroten voor studenten die geografisch beperkt zijn, bijvoorbeeld vanwege afstand of mobiliteitsproblemen. Dit draagt bij aan een inclusievere onderwijsomgeving en geeft studenten meer flexibiliteit. Het online aanbieden van lessen kan daarbij een oplossing zijn voor studenten die geen woonruimte in of rond Amsterdam kunnen vinden.
De UvA zou op elke campus gratis menstruatieproducten moeten aanbieden
Eens
DVS vindt dat iedereen toegang moet hebben tot menstruatieproducten. Mensen kiezen er niet voor om te menstrueren, en wanneer iemand hier financieel minder bedeeld is, zou deze persoon niet zonder de benodigde menstruatieproducten moeten zitten. Het beschikbaar stellen van menstruatieproducten is wat DVS betreft primair een overheidstaak. Echter is dit niet de realiteit, en daarom zou de UvA dit moeten faciliteren. Daarbij zijn de kosten voor de UvA betrekkelijk laag om dit te faciliteren.
Om de groei van de universiteit te beperken, zouden Nederlandse taalcursussen een verplicht onderdeel van alle opleidingen moeten zijn
Oneens
Nederlandse taalcursussen worden reeds gratis aangeboden voor alle internationale studenten die hierin geïnteresseerd zijn. DVS juicht internationale studenten daarbij toe om Nederlands te leren, omdat het de omgang met medelanders zal verbeteren en het de kans op het vinden van een baan in Nederland aanzienlijk vergroot.
Ondanks dat staat DVS voor een inclusieve universiteit. Het verplicht stellen van het behalen van een Nederlandse taalcursus als onderdeel van elke opleiding kan leiden tot het uitsluiten van niet-Nederlandstalige studenten. Hierom vindt DVS dat de keuze voor het volgen van taalcursussen studenten vrij moet staan.
Het bijwonen van werkcolleges moet verplicht zijn
Oneens
DVS is het oneens met deze stelling. Om participatie en aanwezigheid in werkgroepen te bevorderen moet een docent wel meer participatie opdrachten in de vorm van debat/interactieve activiteiten in de werkgroepen verwerken. Een werkgroep bijwonen zou moeten worden gemotiveerd door de intrinsieke motivatie van interactieve leerervaringen, niet door plicht. Een student behoort vrij te zijn in zijn keuze om werkgroepen bij te wonen en is zelf verantwoordelijk voor het bijwonen van alle toetsingsmomenten.
De UvA zou problemen als systemisch overwerk en slechte arbeidsomstandigheden onder haar docenten moeten aanpakken door meer vaste contracten te geven
Eens
DVS gelooft dat docenten die zekerheid en vrijheid hebben zich volledig kunnen richten op het bieden van kwalitatief hoogstaand onderwijs. Het is essentieel om te erkennen dat docenten een onschatbare bijdrage leveren aan het onderwijs en dat er niet op hun welzijn mag worden bezuinigd.
De universiteit moet stoppen met het geven van voorrang aan studenten van buiten de EU met betrekking tot de door de universiteit beschikbaar gestelde studentenhuisvesting
Eens
DVS vindt dat de UvA moet minderen met de voorrangsregeling aan niet-EU studenten. Studenten worden hierdoor op ongelijke manier behandeld.
Het huizentekort in Amsterdam is een groeiend probleem en het geven van voorrang aan niet-EU studenten vergroot het huizentekort. Het is belangrijk dat de universiteit een eerlijk en evenwichtig beleid hanteert bij het toewijzen van studentenhuisvesting.
Het bestuur van de universiteit moet worden gekozen door middel van open verkiezingen door de studenten en de werknemersorganisaties
Oneens
Volgens DVS is een goed bestuur noodzakelijk voor een goede universiteit. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat het bestuur van de universiteit niet alleen representatief is voor de belangen van de studenten en medewerkers, maar ook voor de bredere missie en doelstellingen van de instelling. Een kwalitatieve selectie van het bestuur, met vertegenwoordiging van verschillende expertisegebieden en belanghebbenden is hierbij essentieel.
Open verkiezingen hebben daarnaast mogelijk een lage opkomst, dus een decentrale selectieprocedure is hierbij geschikter om capabele kandidaten te vinden en te selecteren. Om het selectieproces democratisch te houden kan bijvoorbeeld een onafhankelijke selectiecommissie met belanghebbenden worden ingesteld.
Alle voedingsopties zouden standaard plantaardig moeten zijn
Zeer oneens
DVS is van mening dat keuzevrijheid in stand gehouden moet worden. Hoewel er met de bevordering van plantaardig eten bij voorbaat niets verkeerd is, moet er met oog op de keuzevrijheid ook andere voeding beschikbaar zijn. Wel geloven wij dat het aanbieden van de plantaardige voedingsopties een goede manier is om plantaardig eten te normaliseren en te stimuleren.
De UvA zou meer training moeten geven aan de onderwijsassistenten
Eens
DVS is van mening dat het bieden van meer training aan onderwijsassistenten kan resulteren in verbeterde communicatie met studenten, beter begrip van individuele leerbehoeften en meer doeltreffende ondersteuning. Deze investering zou de algehele kwaliteit van het onderwijs verbeteren en de leerervaring van studenten positief beïnvloeden.
Studenten- en Ondernemingsraden moeten het laatste woord hebben bij beleidsbeslissingen
Oneens
DVS gelooft dat studenten- en ondernemingsraden geen veto moeten hebben voor beleidsbeslissingen. Hiervoor is immers het bestuur van de UvA voor. Door middel van de medezeggenschapsraden wordt het bestuur gecontroleerd en kan het door middel van samenspraak tot andere inzichten worden gebracht.